Gamification nedir diye merak ediyor musunuz?

2013 y─▒l─▒nda siz ne kadar duydunuz bilmiyorum, ama “Gamification”un ├žok pop├╝ler bir konu oldu─čunu ve 2014 y─▒l─▒nda da┬áhala e─čilimin bu y├Ânde g├╝├žl├╝ bir ┼čekilde ilerledi─čini s├Âyleyebilirim. ├ço─čumuz gamification kelimesini etraf─▒m─▒zda duymu┼č olsak da bunu i┼čimize nas─▒l uygulayaca─č─▒m─▒z─▒ pek fazla d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m├╝z├╝ zannetmiyorum.

Gamification nedir ?

Bu terim genellikle oyun tabanl─▒ e─čitim veya oyun tabanl─▒ ├Â─črenme i├žin kullan─▒lmakta. Hemen bir yanl─▒┼č anla┼čmay─▒ d├╝zelteyim, Gamification video oyunlar─▒n─▒ e─čitime eklemek veya senaryolar olu┼čturmak demek de─čildir.

Gamification ses, oyun teorisi ve oyun mekani─čini kullan─▒c─▒ kat─▒l─▒m─▒n─▒ ve motivasyon ├Â─čelerini┬áart─▒rmak┬ái├žin sistem i├žine ekleme i┼člemidir . Daha basit anlatacak olursak, bildi─čimiz┬áeski programlar i├žin sistematik bir yakla┼č─▒m ile┬átemelde bir insan─▒ te┼čvik ve┬ámotive edecek┬ábir ├žer├ževe sa─člar . Hatta daha da g├╝n├╝m├╝ze uyarlarsa liderlik panolar─▒, rozetler, y├╝ksek puanlar ve kazananlar─▒n duyuruldu─ču yar─▒┼čmalar demektir . Kazananlar rekabet├ži bir ortamda iyi bir i┼č yapmak i├žin somut ├Âd├╝ller al─▒rken takdir edilmenin gururunu di─čer ├žal─▒┼čanlarla payla┼č─▒rlar.

Peki ┼čirket i├žine bunu uygulamak nas─▒l olabilir?

Bir i┼čyerinde gamification uygulanmas─▒ zor bir konu┬ágibi gelebilir. ├ťstelik zaten e-Learning modelini bile hala oturtamam─▒┼čken bir de ba┼č─▒m─▒za bunu ├ž─▒kartma ┼čimdi diye d├╝┼č├╝nenler olabilir.┬áAma hemen s├Âyliyeyim e-Learning altyap─▒s─▒na bunu eklemek o kadar zor olmamakla beraber, bu sistemlerin kullan─▒lmas─▒ i├žin ya┼čad─▒─č─▒n─▒z ilgi ve alaka sorununa da bir ├ž├Âz├╝m olabilir.

Baz─▒ y├Âneticilerin “─░┼či g├╝c├╝ b─▒rak─▒p millete oyun mu oynatsaca─č─▒z?” dediklerini duyar gibiyim :). Kusura bakmay─▒n ama bu d├╝┼č├╝ncedeyseniz, zaten benim anlatt─▒─č─▒m─▒ anlamam─▒┼čs─▒n─▒z demektir ve uzun s├╝re tercih edilen y├Ânetici olmayaca─č─▒n─▒z─▒ da ┼čimdiden iletebilirim.

Asl─▒nda ben burada zaten ┼čirket hedeflerini rekabet├ži bir ortam i├žerisine alarak, ├žal─▒┼čanlar─▒n hem daha motive oldu─ču hem de her hedefe ula┼čt─▒klar─▒nda ├Âd├╝llendirildikleri bir yap─▒dan bahsediyorum.

Olu┼čturaca─č─▒n─▒z hedefler ┼čirketinizin performans hedefleri ile entegre olmal─▒. Bu yolda ilerlerken bir liderlik panosu oldu─čunda asl─▒nda ┼čirketinizin┬áde─čer verdi─či konular─▒n daima g├Âz├Ân├╝nde olmas─▒n─▒ ve herkesin odakl─▒ bir ┼čekilde o hedefe ko┼čmas─▒n─▒ sa─člam─▒┼č olacaks─▒n─▒z. ┬á─░stedi─činiz ve herkesin g├Ârd├╝─č├╝ ba┼čar─▒y─▒ adil bir ┼čekilde ├Âd├╝llendirmi┼č olacaks─▒n─▒z. ─░leti┼čimi s├╝rekli ve ┼čeffaf tutaca─č─▒n─▒z i├žin de ┼čirkete olan ba─čl─▒l─▒─č─▒ art─▒rm─▒┼č olacaks─▒n─▒z.

Nas─▒l, ┼čimdi oyundan ba┼čka bir┼čeye d├Ân├╝┼čt├╝rebildim mi akl─▒n─▒zdaki “Gamification” terimini?

Elbette ┼čirket i├ži rekabet i├žin dikkatli haz─▒rlamak gerekir bu plan─▒ ama inan─▒n bana hem t├╝m ┼čirketin kat─▒l─▒m─▒n─▒ art─▒racak hem de┬ápozitif bir motivasyon sa─člam─▒┼č olacaks─▒n─▒z.

Burada daha bir├žok fikri biraraya getirip i├žerisine dahil edebilirsiniz. ├ľrne─čin kazan─▒lan puanlar ile ├žal─▒┼čanlar─▒n belli ├╝r├╝nleri almas─▒ sa─članabilir. Bunlar i├žin hediye katalo─ču, kuponlar─▒ olu┼čturulabilir farkl─▒ yan haklar elde edilmesi sa─članabilir. ┼×irketinizin takdir ve ├Âd├╝l sistemini bu ┼čekilde tamamen de─či┼čtirebilirsiniz.

Elbette bunu her ┼čirket hemen yapabilir diye bir kaide yok. Bunun bir ┼čirket k├╝lt├╝r├╝ haline gelmesi gerekir. Daha da ├Ânemlisi her ┼čirkete ├Âzel bir dizayn gerekecektir. Ancak teknolojinin hayat─▒m─▒zdaki yerine bak─▒nca ve ├žal─▒┼čanlar─▒n beklentilerini g├Âr├╝nce, bana sanki bu y├Ânde at─▒lacak ad─▒mlar─▒n ┼čirket verimlili─čini ├žok daha fazla etkileyece─čini g├Âsteriyor.
Gamification ├Â─črenme ve geli┼čim i├žin g├╝├žl├╝ bir ara├ž olabilir ancak klasik bir akdeniz ├╝lkesi olarak planlama eksikli─či ve┬áhemen uygulamaya ba┼člamak istedi─čimizden yeterince d├╝┼č├╝nmeden hareket ederseniz istenen sonuca ula┼čamay─▒p sistemi kusurlu bulursunuz.

├ľzellikle ┼čirket hedeflerimizi i├žerecek bir konu olmas─▒ndan dolay─▒, en az─▒ndan b├Âyle bir i┼če giri┼čecekseniz ├Ânerim, ├Âncelikle i┼čini bilen ki┼čilerden destek alman─▒z ve proje plan─▒n─▒ mant─▒kl─▒ bir eylem plan─▒n─▒ i├žerecek ┼čekilde kurgulaman─▒z. ─░yi veri toplay─▒n, ┼čirketinizdeki s├╝re├žleri inceleyin ve en ├Ânemlisi ufak pilotlar yaparak bu konudaki becerinizi geli┼čtirin.

Do─ču┼čtan dijitaller ve 21. y├╝zy─▒l ├Â─črencileri bug├╝n├╝n i┼čg├╝c├╝n├╝n yeni liderleri haline gelmektedir. ┬áBu d├Ânemde ba┼čar─▒l─▒ bir ─░nsan Kaynaklar─▒ veya E─čitim departman─▒ i├žin ├ža─č─▒m─▒z─▒n jenerasyonu a├ž─▒s─▒ndan teknolojik olarak tan─▒d─▒k bir ortamda kolay ├Â─črenme ve beceri geli┼čtirme stratejileri belirlenmesi, her ┼čeyden ├Ânemli olmal─▒d─▒r.

Gamification harika bir ba┼člang─▒├ž ÔÇőÔÇőnoktas─▒d─▒r!